torsdag 19. november 2009

Matkultur



For meg er mat kultur. Og forskjellige kulturer spiser forskjellig mat. Norge forbinder jeg med fisk og kjøttkaker. Enkel mat, uten så mye ekstra kryddertilsetninger. Men det er også viktig å få frem at nordmenn har blitt mer internasjonale når det gjelder mat! Vi blir inspirert til å krydre mer, og ingrediensene er ofte litt mer uvanlige enn for 50 år siden. Nordmenn reiser mer, og vi blir mer opptatte av smak og særegenheter vi kanskje ikke får her i Norge. Matkultur definerer oss, og sier noe om hvem vi er. Men når turister kommer til Norge, er det norsk mat de vil ha. Seig, krabber, pinnekjøtt og fårikål, og når det gjelder pålegg er brunost viktig å få smakt på! Norsk mat er også basert på et godt kosthold, og mattradisjonene er ganske sunne, i forhold til maten som har kommet inn med årene.

Hjemme er matkulturen vår veldig variert. Vi spiser eks. fisk og kjøttkaker til hverdags, og pinnekjøtt til jul. Men vi er også veldig glad i mat med litt mer smak i hverdagene. Pizza, spagetti og tandoori er eksempler som mer inspirert i fra andre land. Blant venner har matkulturen forandret seg fra jeg var yngre. Før gikk det mye i kebab og pizza, men etter hvert har vi blitt mer opptatte av å spise litt sunnere, selv om vi fremdeles kan spise junk food’en nå og da.

Når jeg var på Mauritius på ferie, opplevde jeg noe ganske spennende. På hotellet vi bodde på hadde de hver dag en ny meny inspirert fra forskjellige land. Èn dag var det meksikansk mat, mens en annen dag var det thai. Det var veldig spennende å få et innblikk på alle de forskjellige matrettene, og halvparten av det hadde jeg ikke en gang smakt! Jeg tror det er viktig å reise en del, for å oppleve kulturene rundt i verden.

1 kommentar:

  1. Vi blir utfordra når vi reiser, ja. Det er spennende å smake på nye ting. Og så er det interessant at norsk mat er blitt attraktiv, den har jo blitt sett på som litt smakløs.

    SvarSlett